Home Cariere Codasi la noua revolutie tehnologica. Directorii generali din Romania si digitalizarea –...

Codasi la noua revolutie tehnologica. Directorii generali din Romania si digitalizarea – Analiza

433
0
SHARE
????????????????????????????????????

Managerii romani vorbesc mult despre digitalizare, dar nu sunt capabili sa tina pasul cu noile tendinte adoptate de mediul de business de pe alte piete.

Lipsa de viziune a acestora se dovedeste a reprezenta un risc major in evolutia companiilor locale, dupa cum constata Constantin Magdalina, Expert, Tendinte si Tehnologii Emergente, in baza unei analize efectuate de Valoria.

Constantin Magdalina are o experienta profesionala de 8 ani, timp in care a lucrat la companii multinationale, atat in tara cat si in strainatate. Constantin are un Master in Marketing si Comunicare la Academia de Studii Economice Bucuresti. Este certificat Lean Six Sigma si ITIL (IT Information Library®) ceea ce-i faciliteaza o buna intelegere a proceselor si transformarilor din cadrul organizatiilor. Pe de alta parte certificarea obtinuta de la Chartered Institute of Marketing ii completeaza expertiza de business. In cei peste 4 ani de activitate la o companie din Big4 a initiat si coordonat studii ce analizau aspecte legate de mediul de afaceri din Romania. 

Romania are sansa sa-si consolideze cresterea performantei economice daca la nivelul fiecarei companii este integrata tehnologia si solutiile digitale. Numai ca investitiile in tehnologie si implementarea solutiilor digitale sunt decise de managementul fiecarei companii.

Asa ca am intrebat directorii executivi si managerii din companiile din Romania care este opinia lor despre digitalizare. Raspunsurile oferite de catre acestia in cadrul studiului Barometrul digitalizării în România, realizat de compania de consultanta Valoria denota diferente de perceptie care merita cunoscute.

  1. Impact asupra companiei

Daca 53% dintre directorii executivi spun ca afacerea pe care o gestioneaza a fost influentata de digitalizare in mare masura, doar 39% dintre manageri au aceasta perceptie. La polul opus, 13% dintre directorii de top considera ca afacerea pe care o conduc a fost influentata intr-o mica masura de digitalizare, comparativ cu 19% dintre manageri.

Cand vine vorba de relatia companiei pe care o conduc cu digitalizarea, 48% dintre liderii de business din Romania sunt increzatori ca au cunostintele necesare si numai 23% spun ca nu au cunostintele despre digitalizare, cu toate ca procentul firmelor din Romania care nu au macar website sau cont de social media este de 58%.

  1. Impactul modelelor digitale de afaceri

În opinia a 59% dintre decidenti , modelele de business digital au schimbat industria in care activeaza in foarte mare si mare masura; raspunsul acesta a fost dat de numai 35% dintre manageri.

Pe de alta parte, chiar daca 70% dintre directorii executivi se asteapta ca, in urmatorii 1-3 ani, modelele digitale de business sa schimbe radical industria in care isi desfasoara activitatea, pentru 52% dintre acestia instrumentele, canalele si/sau modelele de business digitale nu sunt componenta centrala a strategiei lor de business.

Mai mult, 89% dintre directorii generali si 80% dintre manageri nu considera modelele de business digital o amenintare pentru compania lor.

  1. Delegarea sarcinilor

La nivelul companiilor din România, 66% nu au dat responsabilitatea unui lider din top management pentru dezvoltarea digitala a afacerii, iar 35% dintre directorii generali spun ca nu exista suficienta expertiza la nivelul top managementului ca sa evalueze si sa dezvolte un model digital de afacere.

Intrebati daca se aşteapta ca digitalizarea sa schimbe semnificativ compania lor in urmatorii 3-5 ani, 44% dintre directorii executivi si 53% dintre manageri spun da.

In acest context, care sunt masurile concrete pe care le iau directorii la nivel de companie ca sa gestioneze transformarea digitala? Raspunsul directorilor generali referitor la ce produse sau servicii digitale planuiesc sa adopte ca sa genereze cu 10% mai multe venituri in urmatorii 5 ani sunt: sisteme inteligente de management operaţional (77%), big data si data analytics (67%) si dispozitive conectate la Internet (57%).

  1. Beneficiile si provocarile digitalizarii

Respondentii din top managementul companiilor din Romania vad urmatoarele trei beneficii principale ale digitalizarii: simplificarea proceselor (63%), imbunatatirea procesului decizional cu ajutorul data analytics (36%) si o mai mai buna eficienta operationala a companiei (35%).

Managerii insa au o perspectiva diferita si bifeaza alte trei beneficii principale: masurarea mai buna a performantelor companiei (55%), reducerea costurilor (48%) si cresterea eficientei operationale a companiei (35%).

La nivelul provocarilor, cele mai importante pentru directorii executivi sunt urmatoarele: rezistenta la schimbare (59%), perceptia ca nu au consumatori “digitali” (58%) si lipsa competentelor digitale in randul angajatilor (31%). Topul facut de manageri in ceea ce priveste obstacolele din calea transformarii digitale sunt: convingerea ca nu au consumatori “digitali” (48%), potentialul scazut de digitalizare din industria lor (27%) si rezistenta la schimbare (21%). 

Asadar, tabloul oferit de raspunsurile decidentilor de top din companiile din Romania indica o perceptie vag conturata despre digitalizare. Tabloul este complicat si de neintelegerea beneficiilor concrete ale digitalizarii, de comunicarea neclara a relatiei cauza-efect. Pentru multi decidenti inca e greu sa inteleaga noul tip de consumator, contextul concurential complicat de tehnologie, modelele de business care valorifica digitalizarea, piata fortei de munca si noul tip de economie.

Explicatiile se intind pe un spectru mai larg, specific fiecarei industrii. În unele cazuri este vorba de o inconsecventa periculoasa intre ceea ce spun si ceea ce fac executivii de top.

În alte cazuri, orientarea pe rezultate imediate ii obliga la masuri punctuale. În fata uraganului digitalizarii, care scoate tot mai multe afaceri din piata, multi dintre directorii generali din Romania fie il minimalizeaza, fie isi ascund capul in nisip.

Un lucru este sigur, succesul nu va fi al celor mari, ci al celor agili, care itereaza rapid, inteleg repede si implementeaza accelerat.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here