Home Stiri Home Page Brexit pune pe butuci o industrie din Marea Britanie – analiza Coface

Brexit pune pe butuci o industrie din Marea Britanie – analiza Coface

915
1
SHARE

Dependenta Marii Britanii de piata unica europeana va avea consecinte dramatice pentru indstria auto din regat in cazul unui Brexit dur, considera analistii Coface, intr-un recent studiu dedicat iesirii Regatului Unit din UE.

Deja primele semnale negative se vad in scaderea investitiilor in sector, diminuarea productiei si a vanzarilor, iar viitoarele obstacole comerciale si o scadere a calitatii fortei de munca vor apasa si mai mult asupra performantelor industriei auto din UK.

Lantul slabiciunilor

Dupa o crestere excepționala a productiei vehiculelor, inregistrata la jumatatea anului 2016 (1,02 milioane de unitati vandute, in urcare cu 8,5% pentru perioada Ianuarie – August comparativ cu aceeasi perioada in 2015), 2017 a cunoscut o scadere a producțtei de aproape 2%. Dinamica sanatoasa a exporturilor din aceasta industrie, orientata puternic catre piata europeana (79% dintre vehiculele asamblate in Marea Britanie sunt exportate, dintre care 56% catre alte state membre) nu compenseaza scaderea cererii interne generata de o pierdere a increderii consumatorului.

Dependenta industriei auto britanice de piața europeana nu se oprește la exporturi. Sectorul importa 56% dintre piesele necesare pentru asamblarea unui vehicul si este bine integrat in lantul valoric european, permitandu-i sa optimizeze costurile, stocurile si timpii de productie.

In paralel, din 2016, s-a observat un declin abrupt al investitiilor furnizorilor si producatorilor auto (o scadere de 36%, comparativ cu media pentru perioada 2011-2015), o tendinta care devine mai pronuntata in 2017, in ciuda lansarilor a 28 de noi modele (toti producatorii de vehicule la un loc) propuse intre 2017 si 2024.

Perspectivele legate de dificultatile si de rezultatul negocierilor Brexit risca sa prejudicieze in continuare interesul tarii pentru investitii straine, inclusiv companiile mama (Tata Motors, BMW, Nissan si PSA) ale unui numar important de marci auto britanice.

Efecte drastice

„Piața unica europeana este in mod clar vitala pentru industria auto britanica. In scenariul unui Brexit dur, cu implementarea unor controale stricte ale bunurilor si cu aplicarea tarifelor OMC, riscurile ar fi multiplicate”, declara Khalid Aït Yahia, economist in cadrul Coface specializat in sectorul auto și metale.

Aceste prevede trei consecinte cu impact direct asupra competitivitatii si a inovatiilor in domeniu:

  • Scaderea competitivitatii

Regatul Unit nu are un numar suficient de furnizori locali de echipamente. In Europa, o piesa auto poate traversa 15 state inainte de a fi asamblata, in final, la un vehicul. Lipsa unui acord de comert liber cu Uniunea Europeana ar însemna costuri marite cu 10% pentru un vehicul si cu 3% pentru o piesa, conform tarifelor care deriva din acordurile OMC.

  • Lipsa fortei de munca calificate

Statutul de membru in Uniunea Europeana al Regatului Unit faciliteaza angajarea inginerilor si a tehnicienilor calificati in contextul unui deficit de absolventi in domeniul stiintific si tehnic formati in tara. In consecinta, ținand seama de restrictiile asupra imigrarii economice solicitate de tabara Pro-Brexit, dificultatile in acest domeniu vor fi exacerbate pe termen scurt si mediu.

  • Lider pe banii altora

Poziția de lider a Marii Britanii in Europa in dezvoltarea vehiculelor hibride si electrice deriva, in parte, din programele de finantare a inovatiilor lansate de Uniunea Europeana (programul cadru FP7 2007-2013, urmat de planul Horizon 2020, dar si de un imprumut de 250 milioane lire sterline din partea Bancii Europene de Investitii). In perioada post-Brexit, semnele de intrebare care planeaza asupra finantarii inovatiilor ar putea submina si mai mult sectorul auto britanic.

 

 

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here