Home Companii Bucuresti, epoca de piatra. Cum se prezinta Capitala intr-un top mondial al...

Bucuresti, epoca de piatra. Cum se prezinta Capitala intr-un top mondial al competitivitatii urbane

1581
0
SHARE

Capitala Romaniei a coborat 16 locuri in clasamentul mondial al competitivitatii urbane, ajungand pe locul 188, dupa ce anul trecut a ocupat pozitia 172 in acelasi top.

Un comunicat de presa INACO, care analizeaza datele prezentate de UN Habitat si CASS, explica si de ce Bucurestiul pierde treptat din anvergura in competitia dintre marile orase ale lumii.

“Stone age regulation”

“Competitivitatea urbana este strans legata de dezvoltarea economica si sociala. Orasele cu o infrastructura mai buna genereaza o productivitate urbana mai mare. Cresterea productivitatii urbane, la randul sau, genereaza venituri mai mari pentru toate segmentele societatii: cetateni, autoritati locale, guvern si sectorul privat.

Orasele mai competitive atrag, de asemenea, talentele si capitalul, recruteaza muncitori calificati, creand un ciclu virtuos de prosperitate pentru toti. Gradul de sanatate economica implica competitivitatea economică urbana sau lipsa acesteia”, arata Andrea Paul, presedinte INACO, conform Agerpres.

Ultimele decizii luate la nivelul administratiei din Bucuresti par sa reprezinte mai degraba pasi inapoi in privinta dezvoltarii urbane, decat un progres in aceasta directie. Numai decizia de a interzice serviciile unor companii precum Uber, Taxify si Clever Taxi pe raza apitalei denota o mentalitate retrograda la nivel administrativ, iar eactiile nu au intarziat sa apar imediat dupa anuntul facut de Primaria Capitalei.

“Sa interzici Uber, Taxify, Clever e ca si cum ai interzice viitorul. Dai un act normativ si opresti timpul in loc. Si apoi te intrebi de ce esti pe ultimele locuri privind competitivitatea si inovarea. Nu poti opri evolutia, trebuie sa te adaptezi ei, sa iti adaptezi politicile publice, sa gasesti formele de aplicare a impozitarii noilor forme ale economiei pentru ca altfel acestea se vor inregistra in tarile cu reglementari echitabile.

Si apropos, ce facem cand un american nebun sau un roman plecat in America va inventa un alter Uber?! Il interzicem?! Smart regulation, va rog, nu, stone age regulation!!!”, a cerut presedintele Consiliului National al Intreprinderilor Private Mici si Mijlocii din Romania, Florin Jianu.

Solutie de compromis

Bucurestiul are o infrastructura deficitara, o administratie cu mentalitate conservatoare si o acuta lipsa de proiecte smart care sa atenueze decalajul existent intre capitala Romaniei si alte orase mari din Uniunea Europeana.

Revenind la problema serviciilor de transport public de pe raza Capitalei, un inginer in domeniu recomanda gasirea unor solutii de compromis care sa permita existenta pe aceeasi piata a companiilor clasice de taxi, cat si a celor adaptate la realitatea secolului XXI.

“Hai sa spunem ca este o  varianta inspirata de cazurile Uber din Londra si din Statele Unite, adaptata la legislatia din Romania si la conditiile pietei de aici.

In ultimele saptamani au avut loc doua lucruri foarte importante pentru transportul în comun: 1. Taximetriștii din București au organizat un protest impotriva Uber. 2. Curtea de Justitie a UE a recunoscut că Uber funcționează ca o firma de taxi.

Eu vad o alternativa in care sa poata exista atat taxiurile, cat si Uber, Taxify sau Clever Taxi. Ideea mea  merge pe impartirea in doua ramuri a serviciilor de taximetrie.

Pe de o parte am avea ramura taxiurilor galbene ce au dreptul la a-si prelua clientii din strada, fara a avea si un disperat. Pe de alta, o ramura online, ce va funcționa cu ajutorul unei aplicatii, care sa aiba obligatoriu si un dispecerat.

Diferenta majora intre cele doua ramuri o reprezinta faptul ca taxiurile galbene vor poutea stationa in statiile stradale create si rezervate pentru acest tip de vehicule, in vreme ce celorlalte le va fi interzisa stationarea in aceste zone. Ambele ramuri trebuie sa se autorizeze ARR, soferii sa aiba atestate si ITP-ul masinii sa se faca obligatoriu la 6 luni.

De mentionat este faptul ca aplicatiile de tip “Car-sharing” nu se incadreaza in a doua ramura, intrucat aici se impart cheltuielile de transport intre cei care vor sa mearga doar ocazional, iar in cazul in care se observa ca un autoturism/utilizator efectuează o cursa regulata pe un anumit traseu sa se considere ca nu se incadreaza la aceasta categorie, ci in ramura online definita mai sus”, propune Bogdan Tigaret, inginer Transporturi si presedinte al Centrului pentru Prevenirea Accidentelor de Circulatie si de Munca (foto).

Promisiuni neonorate

Mentinand discutia strict la problema infrastructurii rutiere si a traficului exasperant din Buicuresti, Gabriela Firea are pana acum o serie de promiuiuni neonorate fata de locuitorii Capitalei, printre acestea numarandu-se modernizarea parcului de vehicule de transport in comun al RATB, fluidizarea traficului pe marile artere si crearea unor culoare de transport pentru biciclisti.

Pana acum insa, niciuna dintre promisiunile sefei la la PMB nu s-a concretizat, intentia de a crea linii unice pentru autobuze punand pe jar intreaga comunitate a conducatorilor auto din Bucuresti, in vreme ce Master Planul de Transport este contestat de o parte din partenerii care reprezinta societatea civila.

In plus, mult anuntata “Revolutie in trafic” s-a fact simtita mai mult in zonele periferice, unde posesorii de autoturisme s-au trezit amendati pentru parcarea acestora pe trotuare, dar nu a eliberat niciunul din marile bulevarde ale capitalei de cosmarul rutier intalnit la ore de varf.

Mai mult, nici alte obiective anuntate in campania electorala a primarului general PSD nu au fost puse n practica: deschiderea unor hub-uri antreprenoriale, dezvoltarea sistemului e-government la nivel de administratie locala etc.

De altfel, un simplu comentariu venit din partea opozantilor de la USR este de ajuns pentru a pune o eticheta clara pe actuala administratie din Bucuresti. “Site-ul Primariei este mai slab decat unul al unei comune uitate de lume. Despre ce smart city sa vorbim?” -Roxana Wring, consilier general USR Bucuresti.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here