Home Companii AMLD a devenit realitate. Romania ramane iarasi codasa la asumarea obligatiilor parteneriale...

AMLD a devenit realitate. Romania ramane iarasi codasa la asumarea obligatiilor parteneriale cu UE

445
0
SHARE

De la mijlocul anului trecut, Directiva 2015/849 privind prevenirea utilizarii sistemului financiar in scopul spalarii banilor sau finantarii terorismului a devenit obligatorie pentru toate statele membre UE.

Cunoscuta si sub numele de AMLD, aceasta este tergiversata in Romania, unde autoritatile au primit si o prima admonestare din parte oragnismelor europene. Efectele Directivei asupra mediului de business, dar si cele date de confuzia starnita de refuzul autoritatilor de la Bucuresti de a implementa noua legislatie europeana, sunt analizate pas cu pas de Burcin Atakan (foto jos), Partener EY Romania.

“Este important de subliniat faptul ca directiva are impact asupra activitatii de conformitate a entitatilor financiar-bancare, precum si cea a companiilor din sectorul non-financiar (de ex. avocati, notari, auditori, furnizorii de servicii din industrii, precum industria extractiva, energetica, HORECA, telecom si IT, imobiliare, transport, ONG-uri etc.). Prin urmare, este vital ca aceste entitati sa inteleaga care sunt schimbarile ce trebuie facute in programul de conformitate pentru a se alinia cerintelor AMLD. Masurile sunt menite sa le puna la adapost fata de posibile incalcari si consecintele acestora, respectiv evitarea platii unor amenzi semnificative, suspendarea activitatii companiei sau implicarea, chiar si involuntar, in scheme de spalare a banilor”, arata expertul EY Romania.

Ce prevede aceasta directiva?

Actul comunitar aduce o serie de noutati legislative cu impact atat asupra mediului de afaceri din Romania, cat si asupra activitatilor acestuia cu pietele straine. Principalele cerinte introduse se refera la:
• obligativitatea evaluarii riscurilor de spalare a banilor/finantare a terorismului la nivel national, sectorial/industrie si la nivelul fiecarei entitati;
• asigurarea transparentei privind beneficiarul real de catre companii si pastrarea informatiilor complete si actualizate privind Ultimate Beneficial Owner – UBO;
• necesitatea adoptarii masurilor suplimentare de cunoastere a clientelei pentru intregul spectru de persoane expuse politic;
• aplicarea masurilor de precautie persoanelor care comercializeaza bunuri, atunci cand acestea efectueaza sau primesc plati in numerar in valoare de cel putin 10.000 euro, prag scazut fata de valoarea anterioara de 15.000 euro.

Sanctiuni majorate

Directiva creste semnificativ nivelul sanctiunilor administrative in cazul identificarii unor incalcari ale legislatiei privind spalarea banilor si finantarea terorismului, in scopul asigurarii eficacitatii, proportionalitatii si caracterului disuasiv al pedepsei. Astfel, pentru institutiile financiare, pragul minim al sanctiunilor are o valoare de 5 milioane Euro sau 10% din cifra de afaceri anuala totala, iar pentru institutiile non-financiare, acesta se ridica la 1 milion euro. Sanctiunile sunt aplicabile nu numai companiilor, ci si membrilor organelor de conducere si altor persoane fizice implicate in aplicarea defectuoasa a legislatiei impotriva spalarii banilor. Faptele pot atrage raspunderea contraventionala, civila sau penala, in functie de gravitatea lor si valoarea prejudiciului.

Facand o paranteza pe marginea sanctiunilor in materie penala, mentionam faptul ca Parlamentul European a adoptat in luna ianuarie 2018, un proiect de rezolutie legislativa referitoare la propunerea de directiva privind incriminarea spalarii banilor. Proiectul urmareste asigurarea unor standarde minime comune la nivel european, propunandu-se pedepse privative de libertate in cazurile de spalare a banilor de minim patru ani, pentru actele grave. In prezent, legislatia din Romania stabileste pedepse cuprinse intre 3 si 10 ani pentru comiterea infractiunii de spalare a banilor.

Ne punem speranta ca legiuitorul roman a introdus aceste schimbari in proiectul de lege pentru transpunerea AMLD in Romania, care inlocuieste textul actualei Legi nr.656/2002, intr-un mod coerent si comprehensiv, astfel incat legea sa poata fi inteleasa si aplicata corect de catre companii. Intrebarea este insa cat vom mai astepta pana la adoptarea acestui proiect de lege, deoarece termenul de implementare a fost depasit.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here