Home Companii Digitalizarea naste o noua dilema: Cu sau fara TVA in serviciile financiare?

Digitalizarea naste o noua dilema: Cu sau fara TVA in serviciile financiare?

365
0
SHARE

Autor: Jean-Marc Cambien, Partener EY Romania

In mod traditional, activitatea bancara este scutita de TVA, fara drept de deducere. Astfel, ca regula generala, bancile nu colecteaza TVA pentru activitatile realizate si nici nu deduc TVA pentru achizitiile efectuate. Insa, este aceasta abordare cea mai benefica pentru banci? Exista solutii de reducere a costurilor cu TVA? Daca da, unde gasim aceste solutii si cum le putem implementa?

Singura directie in care ne putem indrepta pentru a gasi raspunsuri la astfel de intrebari este jurisprudenta Curtii de Justitie a Uniunii Europene. In timp ce abordarea traditionala poate fi sigura din perspectiva controalelor fiscale, costurile aferente pot fi semnificativ imbunatatite prin aplicarea principiilor jurisprudentei europene. Aceste principii pot schimba perspectiva si pot sustine aplicarea tratamentului de TVA dorit de banci, in practica anumite principii fiind deja acceptate si confirmate de autoritatile romane in cadrul controalelor fiscale.

Insa, cum va arata mediul bancar pe termen lung? Ca in orice industrie, observam o tendinta ascendenta a digitalizarii mediului bancar. Online banking, automatizarea proceselor interne (cum ar fi colectarea datelor de la clienti, emiterea automatizata a unor documente bancare), externalizarea unor componente ale serviciilor bancare sunt cateva exemple de procese puternic tehnologizate. Schimba aceasta tehnologizare tratamentul de TVA al serviciilor bancare?

De retinut este ca serviciile de natura financiar-bancara nu ar trebui sa fie afectate de modul in care sunt prestate – electronic sau nu. Pe de alta parte, locul prestarii serviciilor catre persoane neimpozabile, posibilitatea aplicarii scutirii de TVA, deschiderea dreptului de deducere a TVA aferenta achizitiilor sunt o parte dintre aspectele ce pot fi afectate semnificativ in contextul digitalizarii, cu impact pozitiv sau negativ asupra bancilor.

Urmand aceeasi directie, observam ca tot mai multe activitati, in mod traditional nebancare, au potentialul de a intra in sfera serviciilor financiare. Startup-urile fintech dezvolta solutii digitale foarte usor de folosit, la indemana utilizatorilor de smartphone, prin care acestia au acces mobil imediat la efectuarea de plati, la transferul de fonduri, verificarea soldului, incheierea asigurarilor etc. Este cunoscuta concurenta facuta bancilor de companiile fintech, insa ar putea impactul fiscal al acestor tehnologii sa tempereze aceasta concurenta?

Fiind o industrie la inceput, asteptam cu interes sa vedem in ce masura pot beneficia aceste business-uri de scutire de TVA, astfel incat sa ofere tarife competitive utilizatorilor sau, din contra, daca pot taxa aceste activitati pentru a beneficia de o deducere mai mare – pentru, spre exemplu, investitii semnificative in tehnologie.

Jurisprudenta europeana existenta ne poate da raspunsuri la intrebarile ridicate. Toti jucatorii din industria serviciilor finaciar-bancare asteapta in viitorul apropiat evolutia acesteia, avand in vedere cresterea digitalizarii si a nevoii de clarificare a tratamentului de TVA.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here