Home Stiri China si Japonia, placi tectonice in economia Asiei. Diferente importante intre cele...

China si Japonia, placi tectonice in economia Asiei. Diferente importante intre cele doua forte

73
0
SHARE

Potrivit Coface, China si Japonia devin competitori in comert si investitii in regiunea Asia Pacific. Raportul Coface, intitulat Ciocnirea Titanilor: Cresterea Chinei stimuleaza competitia cu Japonia in Asia”, arata ca, desi Japonia isi pastreaza avansul in ceea ce priveste investitiile, China ramane “Regele Comertului”. Cu toate acestea, investitiile chineze in crestere ar putea constitui in cele din urma o amenintare pentru interesele corporatiste japoneze in regiune.

Comert si investitii: competitie in evolutie intre Japonia si China

Japonia si China nu sunt doar importatori neti de marfuri din Asia, ci si importatori majori de piese si componente mecanice si electronice, prelucrate in bunuri cu valoare adaugata mai mare pentru export. Acest lucru se datoreaza faptului ca ambele tari sunt jucatori importanti in lanturile valorice globale, in special in ceea ce priveste electronicele. Deloc surprinzator, principalele trei exporturi ale acestora catre Asia sunt identice – respectiv masini si echipamente electrice, produse din otel si utilaje si dispozitive mecanice. China a reusit sa faca un salt in lantul valoric global si se asteapta ca acest proces sa continue. Intrucat structurile de productie ale celor doua tari devin din in ce in mai asemanatoare, acest lucru va genera inevitabil o oarecare competitie.

Initiativa emblematica a Chinei Centura si Drumul a promis miliarde de dolari americani in infrastructura si alte investitii. Aceasta a jucat un rol in sustinerea asteptarilor factorilor de decizie politica din Asia. Totusi, investitiile directe straine iesite (ODI, din China catre lume) au scazut cu 29,4%, reducandu-se la 120 MLD USD in 2017. Aceasta este prima contractie anuala in fluxurile de investitii iesite din 2009. Investitiile straine directe (ISD, din lume in  China) au crescut cu 7,9%, ajungand la 135 MLD USD. Aceasta inseamna ca China a redevenit un destinatar net al ISD in 2017.

Desi eclipsate de initiativa “Centura si Drumul”, companiile japoneze au continuat de fapt sa aiba un impact important asupra peisajului economic din Asia. Japonia si-a mentinut cresterea investitiilor in strainatate, depasind China si devenind un jucator mai mare. Analiza Coface arata ca Japonia va ramane un centru de putere cheie in regiune in viitorul previzibil dintr-o serie de motive. Japonia, fiind o economie matura si prospera, a inceput sa investeasca in strainatate mult mai devreme decat China si acest lucru i-a dat un avans solid in stabilirea rolului sau predominant in regiune. Mai recent, costuri de productie mai mari au stimulat un transfer catre tari cu costuri ale fortei de munca mai mici din Asia de Sud Est, permitand astfel companiilor japoneze sa isi exercite si mai mult forta si influenta.

Posibile amenintari la adresa intereselor corporatiste japoneze

In ciuda avantajului Japoniei de precursor al investitiilor, Coface remarca paralele frapante intre cele doua tari pe fondul investitiilor, iar acest lucru ar putea sa creeze probleme in viitor pentru companiile japoneze. Investitiile chineze trec de la resurse minerale catre sectoare care includ productia si serviciile – domenii in care Japonia a jucat in mod traditional un rol mai puternic.

Sectorul mineritului a cazut de pe locul 4 pe locul 13 intre 2006 si 2016, in timp ce productia a sarit de pe pozitia a cincea pe pozitia a doua. Japonia ramane un jucator cheie in productie, dar cota sa a scazut de la 69% din fluxurile totale de investitii directe iesite in 2006, la doar 35% in 2016. Acest lucru se datoreaza faptului ca Japonia s-a reorientat catre servicii cu valoare adaugata ridicata si sectoarele IT&C – in concordanta cu ambitiile Chinei in regiune.

Competitia inseamna dinamism, iar existenta a doua centre de putere in Asia ar putea genera noi oportunitati de afaceri pentru companii in regiune. Totusi, acest lucru aduce si mai multe incertitudini, in special pentru companiile japoneze care nu sunt capabile sa isi imbunatateasca performanta.

 

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here