Home Companii Abrambureala fiscala mai ciuruieste un buget. Plata contributiei la Fondul de Mediu,...

Abrambureala fiscala mai ciuruieste un buget. Plata contributiei la Fondul de Mediu, o dilema birocratica pentru 90% dintre companii

119
0
SHARE

Conform legislatiei in vigoare, operatorii economici care introduc pe piaţa ambalaje si produse ambalate sunt responsabili sa asigure gestionarea ambalajelor devenite deseuri pe teritoriul naţional. Insa, procesul continuu de modificare și actualizare a cadrului legislativ genereaza o serie de dificultati in activitatea operationala a companiilor – de la determinarea cantitatilor de ambalaje, la valorificarea cantitatilor obligatorii prin lege.

Un studiu derulat de EY Romania, realizat in randul a 260 de companii din diverse domenii din Romania, arata ca peste 90% dintre firmele chestionate spun ca se confrunta cu dificultatea de a determina corect baza de calcul pentru contributiile datorate Fondului de Mediu.

In zona de risc

Mai mult, aceasta problema risca sa se agraveze prin intrarea in vigoare a contributiilor catre Administratia Fondului pentru Mediu (AFM), aferente obligatiilor de valorificare a echipamentelor electrice și electronice, a bateriilor și acumulatorilor.

„Observam ca 90% dintre companii sunt intr-o situatie de risc financiar ridicat sau chiar sever datorat modului in care iși administreaza obligatia privind valorificarea deșeurilor provenite de la ambalajele puse pe piata din Romania. Acest lucru inseamna ca aceasta activitate este in continuare generatoare de costuri semnificative și incarcare administrativa”, spune Raul Pop, senior manager al Serviciului de sustenabilitate și schimbari climatice din cadrul EY Romania.

Studiul Ambalajele – riscuri și oportunitatisintetizeaza principalele provocari pe care companiile active in Romania le intampina in procesul de administrare a obligatiilor catre AFM, aferente ambalajelor. Toate aspectele urmaritesunt reprezentative pentru definirea indatoririlor legale ale companiilor care fac obiectul legislatiei privind valorificarea ambalajelor, echipamentelor electrice, bateriilor și acumulatorilor.

„Procesul de determinare și calculare a obligatiilor fata de Fondul de mediu este unul riguros, are natura fiscala și este standardizabil. In același timp, este specific fiecarei companii și presupune un demers complex de colectare a informatiilor din mai multe departamente, de la marketing, achizitii, receptie, administrativ, mediu, calitate, vanzari, distributie, raportare, contabilitate și de la cel financiar”, spune Raul Pop.

Fara performante notabile

Rezultatelor studiului arata ca niciunul dintre domeniile sondate nu inregistreaza performante notabile și toate se afla in zona de risc mediu in ceea ce privește rezultatele unui potential audit fiscal dedicat contributiilor aferente Fondului de Mediu.

Companiile din sectorul auto și transporturi intampina dificultati majore in intelegerea obligatiilor aferente gestionarii ambalajelor produselor finite și a determinarii cantitative a echipamentelor electrice puse pe piata. Prin raportare la standardul optim de operare – acela de conformitate completa fata de prevederile legale și practica de control fiscal – cea mai buna performanta se observa in gestionarea paletilor de lemn și a ambalajelor materiilor prime, ambele normate in detaliu in relatia cu furnizorii.

Companiile din domeniul “productiei industriale” intampina dificultati majore in determinarea gestionarii bateriilor aferente echipamentelor pe care le pun pe piata, urmate de lipsa unei abordari consecvente in ceea ce privește managementul costurilor corespunzatoaresumelor de plata catre Fondul de Mediu. In ceea ce privește conformitatea fata de prevederile legale și practica de control fiscal, cea mai buna performanta se observa in determinarea modului de gestionare a ambalajelor materiilor prime și a ambalajului tertiar (folie și paleti de lemn).

Companiile din domeniul farmaceutic intampina dificultati in colectarea informatiei și cuantificarea corecta aambalajului tertiar (folie și paleti de lemn), aspect ramas nereglementat in legislatia din domeniul sanatatii, urmat de materiile prime. Insa, produsele finite, echipamentele electrice și bateriile acestora sunt, in general, mai bine cunoscute și administrate decat in cazul altor domenii de activitate. Standardizarea specifica acestei industrii faciliteaza tranzitia spre o conformitate completa la obligatiile fiscale de mediu.

Companiile din domeniul bunurilor de larg consum și comert– deși au o abordare echilibrata a intregului proces privind determinarea obligatiilor catre Administratia Fondului pentru mediu, in privinta gestionarii produselor și ambalajelor pe care le pun pe piata, intampina in continuare unele dificultati in procesul de conformare. Se remarca, insa,o buna intelegere a modului de determinare a cantitatilor de echipamente electrice puse pe piata și a bateriilor care le insotesc.

„Majoritatea activitatilor pe care le presupune demersul de calcul al contributiilor pot fi automatizate, cu conditia implicarii top managementului companiei in determinarea tuturor departamentelor companiei de a-și asuma un rol concret in cadrul acestui proces. Derularea unui audit de sistem pentru determinarea și procedurarea modului de tratare a exceptiilor șidistribuirea clara a responsabilitatilor intre departamentele “producatoare” de date sunt esentiale in atingerea unui nivel de conformitate completa fata de obligatiile fiscale de mediu”, a concluzionat Raul Pop.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here