Home Companii De la omida la fluture: Cum reactioneaza companiile romanesti in fata revolutiei...

De la omida la fluture: Cum reactioneaza companiile romanesti in fata revolutiei industriale

66
0
SHARE

Majoritatea companiilor din Romania se concentreaza pe exploatarea succesului modelului de business actual si sunt mai putin atente la tendintele din piata, care le pot zdruncina pozitia, arata cel mai recent sondaj EY derulat in Romania.

Sondajul a avut la baza un chestionar online aplicat la nivelul a 310 lideri de organizatie din Romania, pentru a masura cat de pregatite sunt companiile locale sa raspunda provocarilor disruptive. Acesta este parte a unui demers mai vast al think-tank-ului EY-EYQ.

Concluziile studiului arata ca multe dintre firme observa schimbarile petrecute, dar nu sunt in masura sa implementeze solutiile potrivite pentru a se adapta acestora. Astfel:

  • In Romania, procentul celor care au la dispozitie un fond de capital de risc intern este de doar 15%, jumatate din procentul inregistrat la nivel global, iar 5% finanteaza start-up-uri inovatoare din acest fond.
  • 17% dintre companiile intervievate cauta noi surse de venituri, iar 21% doresc sa dezvolte parteneriate in afara industriei
  • 10% dintre companiile respondente au echipe dedicate monitorizarii tendintelor disruptive si in doar 18% angajatii isi pot aloca timp pentru a inova.

Pe baza chestionarului aplicat, EY distinge trei niveluri ale pregatirii companiilor pentru schimbarile aduse de cea de a patra revolutie industriala. Acestea sunt asociate, la modul metaforic, celor trei etape din viata unui fluture: stadiul de omida, stadiul de crisalida si o metamorfoza spectaculoasa la stadiul de adult, ca fluture.

Omida – majoritatea companiilor, adica 263, se afla in acest stadiu, in care exploateaza produsele si serviciile existente deja in modelul de business actual, fara sa investeasca in pregatirea pentru schimbarea  disruptiva.

Crisalida – reprezinta un grup mai mic de 42 de companii, care si-a asumat transformarea digitala si care formeaza o cultura a inovatiei in interiorul companiei.

Fluture – cel mai mic grup de companii – 5, cele care s-au transformat deja si care si-au asumat misiunea de a fi disruptive, mai degraba decat de a fi doar inovatoare.

In studiul global EY, nivelul de pregatire pentru schimbarile disruptive, asa cum este evaluat de respondenti, este impartit oarecum egal intre cei care considera ca sunt foarte bine pregatiti sau bine pregatiti si cei care nu cred ca sunt pregatiti sau sunt prea putin pregatiti. Si in Romania, raspunsurile sunt aproximativ echilibrate intre cei foarte pregatiti si cei mai putin pregatiti, dar extremele sunt mai bine reprezentate.

In Romania, in jur de 48% dintre companiile respondente considera ca sunt pregatite pentru a face fata schimbarilor disruptive. De fapt, nivelul de pregatire pentru schimbare este mult mai scazut decat cel care rezulta din autoevaluarea initiala, atunci cand se iau in calcul initiativele specifice de leadership, cultura, inovatie si deschidere la ce se intampla in exterior.

”Lumea se schimba rapid, iar noile tehnologii au potentialul de a schimba din temelii industrii. Aceasta realitate inseamna, in primul rand pentru companii, oportunitati care asteapta sa fie fructificate. Companiile de succes ale viitorului vor fi cele care nu doar adopta noile tehnologii, ci care genereaza ele insele schimbarea, a declarat Aurelia Costache, Partener EY Romania, Liderul Departamentului de Asistenta in Afaceri .

Fortele disruptive cu cel mai mare impact in sectorul de activitate al companiilor au fost identificate ca fiind urmatoarele:

  • Schimbarea comportamentului consumatorilor si clientilor (64%)
  • Tehnologiile digitale si transformarea modelului de business ca rezultat al acestora (39%)
  • Competitia in crestere (31%)
  • Amenintarea din partea competitorilor foarte digitalizati (17%)

Atributele care tin de stimularea inovatiei  prin colaborari externe si deschidere catre exterior au inregistrat unele dintre cele mai mici procente atat la nivel global, cat mai ales la nivel local. Astfel, atat in Romania, cat si la nivel global, doar 36% dintre companii identifica si evalueaza semnele care pot indica tendinte in stadiu incipient.

54% dintre companiile respondente declara ca dezvolta initiative privind stimularea angajatilor pentru a gandi inovator, iar in cazul a doar 18% dintre companii, angajatii isi pot aloca timp pentru a inova.

Sub presiunea de a raspunde schimbarilor disruptive din economie, de multe ori companiile ajung sa intre intr-un “teatru al inovatiei”. Ceea ce implica investitii in initiative cu vizibilitate mare, dar fara sa se ajunga ca aceste eforturi sa fie internalizate intr-o strategie de business, care sa si sustina in mod consistent efortul de a inova in cadrul organizatiei.

In acest moment, companiile de top din Romania se afla in fata unei alegeri: se pregatesc pentru  transformare, mai intai ca si crisalida, apoi ca fluture, sau raman blocate in stadiul de omida? Daca aleg sa ramana ca in prezent, va fi pusa sub semnul intrebarii pozitia pe care o vor ocupa in piata in viitor, in cazul in care riscurile disruptive se materializeaza.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here