Vânzarea autovehiculelor electrice (BEV) de pe principalele pieţe europene a avut o creştere de 28% în 2022, dar noile reglementări privind stabilirea unui plafon de cost în care să fie acordate subvenţii schimbă perspectiva pentru 2023.
Limite privind valoarea autovehiculului electric pentru care se acordă subvenţii au fost introduse deja în Germania şi Franţa, iar România ar putea urma exemplul acestora modificând criteriile pentru programul Rabla Plus, arată un raport PwC.
Evoluţie incertă
Vânzările de mașini electrice (BEV) pe principalele piețe europene (Germania, Franța, Italia, Spania și Marea Britanie) au crescut în 2022 cu 28% față de anul precedent, însă pentru acest an evoluția va depinde de politicile de stimulente financiare guvernamentale acordate populației pentru aceste achiziții, reiese dintr-o analiză realizată de Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. În ultimul trimestru al anului trecut, vânzările au înregistrat un avans de 39%, raportat la perioada corespunzătoare din 2021, consumatorii grăbindu-se să beneficieze de stimulentele integrale. Începând din acest an mai multe state cu piețe auto importante au diminuat sau eliminate stimulentele.
”Mai multe țări trec acum la o altă etapă de dezvoltare a pieței BEV, în care consider că stimulentele acordate de guverne și-au atins scopul și în care se bazează pe un interes mai mare din partea consumatorilor, precum și pe reglementările privind limitarea emisiilor de CO2. Rămâne însă de văzut dacă eliminarea sau reducerea stimulentelor, atât în Europa, cât și în China, vor avea un impact semnificativ asupra pieței. Nici în România nu este exclus ca sumele acordate prin Rabla Plus să fie limitate la mașinile electrice mai scumpe de 60.000 de euro, o practică deja întâlnită în alte state europene. De altfel, România acordă acum printre cele mai mari stimulente, de 10.000 euro, ceea ce s-a reflectat într-o creștere semnificativă a vânzărilor de mașini verzi, cu aproape 50% în 2022”,, arată Daniel Anghel, Partener și Lider pentru industria auto, PwC România.
Germania a dat tonul
După ce în trimestrul al patrulea, germanii au cumpărat pentru prima dată mai multe vehicule hibride și BEV decât vehicule cu combustie internă (+66%), consumatorii grăbindu-se să profite de stimulentele integrale, de la începutul anului se vede o contracție a pieței, pe fondul reducerii sumelor. Din ianuarie 2023, stimulentele au scăzut de la 6.000 euro la 4.500 euro pentru modelele sub 40.000 euro și de la 5.000 euro la 3.000 euro pentru modelele cu prețuri mai mici de 65.000 euro, iar stimulentele pentru PHEV au fost eliminate.
Și cumpărătorii de BEV din Franța primesc, de la începutul anului 2023, maximum 5.000 de euro din partea statului, în scădere cu 1.000 de euro. Cu toate acestea, stimulentul pentrugospodăriile cu venituri mici a crescut la 7.000 de euro.
În China, piață care a crescut cu 87% anul trecut, subvențiile pentru BEV au fost retrase complet.
Costuri mai mari
În acelaşi timp, raportul subliniază faptul că vehiculele electrice vor depăși vehiculele cu combustie internă în ceea ce privește costurile totale ale deținerii unei astfel de mașini. Chestiunea nu este neapărat o noutate, dar chiar şi aşa avântul prins de maşinile electrice în piaţă pare să fie greu de stăvilit. Spre exemplu, vânzările BEV în SUA au crescut cu 88% în 2022. În cele mai importante pieţe europene, vânzările totale de mașini electrice, hibride și plug-in au avut o creştere de 12% (3,7 milioane vehicule). Dacă mai sunt adăugate Austria, Norvegia, Suedia, Elveția și Olanda, vânzările au avansat cu 11,4%, (4,4 milioane unităţi).
În ciuda tensiunilor geopolitice și a prețurilor ridicate la energie, vânzările globale de BEV-uri au crescut cu 70% în 2022, față de anul anterior.