Home Companii Strategii de redresare a afacerii

Strategii de redresare a afacerii

333
0
SHARE

Pandemia a redefinit activitatea zilnica pentru aproape toate companiile, indiferent de industrie, dimensiune sau geografie. Multe s-au confruntat intr-o anumita proportie cu diminuarea activitatii si vor continua sa se confrunte cu dificultati. In aceste conditii, liderii ar trebui sa regandeasca mai multe strategii de redresare.

Implicatiile „noului normal” pentru companii vizeaza gestionarea fortei de munca la distanta, accelerarea transformarilor digitale, construirea lanturilor de aprovizionare mai rezistente si consolidarea relatiei cu clientii in saptamanile si lunile urmatoare.

Comportamentul initial indus de panica incepe sa dispara, dar in etapa de rezilienta, companiile continua sa se concentreze gestionarea fluxului de numerar, deoarece acesta va sta la baza capacitatii lor de a tura motoarele odata cu revenirea treptata a cererii. De asemenea, companiile care vor continua transformarea lor digitala vor avea un avantaj – deciziile informate, bazate pe date despre preferintele clientilor si capacitatea de a-si actualiza rapid ofertele si preturile vor produce randamente mai bune.

In cele din urma, cererea consumatorilor va reveni pe masura ce locurile de munca sunt recreate sau create, iar anxietatea generala se va risipi. In final, noua realitate va trasa noi tendinte si probabilitatea ca unele comportamente actuale sa fie sustinute.

De-a lungul acestei calatorii, companiile trebuie sa gandeasca si sa actioneze strategic si sa isi evalueze continuu strategiile si planurile de afaceri influentate de previziunile economice, sectoriale si ale companiei.

Tiparele de recuperare sunt influentate de multi factori, inclusiv de ritmul de revenire a cererii (de la lent la rapid) si de gradul de schimbare permanenta la nivelul industriei sau al lantului valoric (de la scazut la ridicat), dar pot fi clasificate dupa cum urmeaza:

Resetarea dureroasa: Va impacta industriile si companiile care se lupta sa se recupereze din cauza cererii „permanent” reduse pentru ofertele lor, a capitalului insuficient pentru a rezista recesiunii extinse si/sau a executiei slabe a transformarii digitale. Acest tipar de revenie ar putea lua forma literei ”L”, doarece recuperarea dureaza mult si se produce pe termen mediu sau lung. Companiile de transporturi aeriene, industria ospitalitatii, turismul si organizarea de evenimente este posibil sa urmeze acest tipar.

Transformarea treptata: Se va manifesta in industriile si companiile care vor reveni mai dificil, necesitand rezerve de capital pentru a transforma modelele de operare si pentru a tine pasul cu noile asteptari ale consumatorilor. Acest tipar ar putea lua forma literei „U”, deoarece revenirea apare dupa mai multe trimestre de criza si stagnare. Industria de automobile si comertul cu amanuntul s-ar putea sa intre in acest tipar.

Adaptarea agila: Va fi necesara in industriile si companiile percepute, prin activitatea lor zilnica, ca esentiale si care vor suferi in timpul incetinirii cererii consumatorilor, dar se vor recupera mai repede pe masura ce cererea consumatorilor ca reveni. Acest lucru ar putea avea forma literei ”V”, deoarece recuperarea rapida vine dupa plonjarea initiala. Exemplele care ar putea fi incluse in acest tipar sunt industria producatoare de bunuri de consum si serviciile bancare.

Cu atata incertitudine, poate fi dificil pentru lideri sa se simta increzatori in actiunile lor. Intelegerea traiectoriei pandemiei, a caii de recuperare intr-o industrie si viziunea privind Noua Realitate poate ajuta liderii sa isi evalueze pozitionarea actuala si sa isi adapteze strategiile pentru a prospera in cele din urma.

Liderii care regandesc strategiile de afaceri ar trebui, prin urmare, sa ia in considerare urmatoarele aspecte:

  • Sa admita de la inceput ca orice prognoza va fi doar partial exacta. Asadar este esentiala pregatirea ca sa pivoteze si sa ajusteze cu regularitate modelele.
  • Sa fie creativi si sa ia in considerare toate posibilitatile. In luarea deciziei sa tina cont de o serie de factori, inclusiv impactul semnificativ asupra lanturilor de aprovizionare si noile norme pentru interactiunile cu clientii.
  • Sa ia in considerare estomparea delimitarilor sectoriale. Rediscutarea cadrelor de gandire actuala din industria lor si luarea in considerare a oportunitatilor pentru servicii noi sau modificate in sectoare diferite.
  • Sa se gandeasca si sa acorde prioritate agilitatii afacerii. Aceasta pandemie a aratat importanta capacitatii de a putea pivota rapid. Evaluarea capacitatii digitale si a strategiilor adecvate pentru a raspunde eficient provocarilor majore din viitor.
  • Sa ia in considerare noile aliante si puterea ecosistemelor. Este necesara pregatirea de pe acum a modului in care noi parteneriate si aliante cu terti pot securiza viitorul model de operare si pot sprijini transformarea digitala.

Despre PKF Finconta

De 25 de ani, PKF Finconta este una dintre principalele 10 firme de servicii profesionale din Romania. Ca membri ai PKF International Ltd.  compania este parte dintr-o retea internationala de firme independente din punct de vedere legal, care ofera consultanta si audit oriunde in lume.

Grupul PKF Finconta este format din patru societati cu capital romanesc: PKF Finconta, PKF Finconta Consultanta, PKF Finconta HR si Finconta Consulting SPRL, membre ale organismelor profesionale nationale CECCAR, CAFR, CCFR si UNPIR. Prin intermediul acestora ofera servicii de audit financiar, analiza financiara corporativa, consultanta fiscala, intocmirea dosarului preturilor de transfer, servicii de contabilitate, salarizare, resurse umane, insolventa, auditarea fondurilor nerambursabile si due diligence de achizitii.

(text scris de Alina Fanita, Partener si CEO, PKF Finconta)

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here